طراحی سایت وردپرسی

در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی سایت با وردپرس و بیان معایب و مزایای آن بپردازیم .
در ابتدا وردپرس یک سیستمی بود که در وبلاگ نویسی از آن استفاده می شد. اما بعدها تبدیل به سیستم مدیریت محتوا شد و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از طراحان وب سایت از این سیستم جهت راه اندازی سایت‌هااستفاده می‌کنند.
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS متن باز می باشد که بصورت کاملاً رایگان در اختیار طراحان وبسایت قرار دارد .
وردپرس با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و بدلیل داشتن پلاگین های متنوع توانسته نیاز های مشتریان را تا حدی برآورده کند .

برای داشتن یک سایت وردپرسی بهتر است که از هاست‌های لینوکسی استفاده کنید .
البته برخی از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های میزبانی وب، هاست‌های وردپرسی را در سبد محصولات خود گذاشته اند که در ادامه به این موضوع نیز می پردازیم.

مزایای پلتفرم وردپرس عبارت است از :

۱. وردپرس یک پلتفرم متن باز (open source) می باشد .
منظور از متن باز بودن وردپرس یعنی توسعه دهندگان وب می‌توانند کدهای مورد نظر خود را به آن اضافه نمایند و آن را در اختیار سایر افراد قرار دهند.

بنابراین افراد برای طراحی یک سایت وردپرسی نیازی به کدنویسی از پایه را نخواهند داشت.

این امکان نیز جزء مزایای وردپرس به حساب می آید ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که این موضوع می‌تواند تا حدی امنیت سایت و عملکرد آن را به مخاطره بیاندازد و استفاده از کدهای معیوب که توسط دیگران نوشته می شود می‌تواند موجب عدم عملکرد صحیح وب سایت شود.

۲. سادگی در طراحی و سهولت در مدیریت وب سایت
هر فردی با حداقل اطلاعات فنی در زمینه برنامه نویسی می‌تواند وردپرس را نصب و قالب دلخواه خود را پیاده سازی نماید.

همچنین وردپرس به دلیل دارا بودن یک رابط بصری توانسته فرایند اضافه کردن صفحات جدید، مدیریت پست‌ها، آپلود تصاویر و … را بیش از پیش آسان کند.

برای ایجاد یک سایت وردپرسی تنها به یک مرورگر متصل به اینترنت نیاز داریم و طراح به راحتی می‌تواند کار طراحی خود را آغاز کند.

۳. تنوع در افزونه‌ها (plug –in)

از مزیت های مهم وردپرس می توان به افزونه های متنوع و زیاد نیز برای کاربران اشاره کرد .
هر کاربر بنا بر نیاز خود می‌تواند از این افزونه‌ها استفاده نماید. بیشتر این افزونه‌ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و افزونه‌های غیر رایگان نیز با قیمت منطقی و مناسب قابل دسترس می باشند .

۴. قابلیت توسعه پذیری ساده و سریع

هر طراحی می تواند با حداقل زمان و به راحتی سایت وردپرسی خود را توسعه دهد و با نصب افزونه های مورد نیاز عملکرد سایت خود را افزایش دهد .

۵. انعطاف پذیری در طراحی
وردپرس پلتفرمی انعطاف پذیر می باشد و قابلیت شخصی سازی بر اساس سلیقه مشتری را دارا می باشد .

طراحان با نصب افزونه‌ها و تغییر در شکل ظاهری سایت، می‌توانند یک سایت کامل و متفاوت با سایر سایت‌های وردپرسی نیز ایجاد نمایند .

در ضمن سایت‌های وردپرسی بسیار مقیاس پذیر می باشند ، بدین صورت که طراح می‌تواند هزاران صفحه جدید در سایت ایجاد کند و نگران عملکرد سایت نباشد.

مدیر سایت می‌تواند کاربران متفاوتی را بعنوان مدیر در سایت تعریف نماید و به هر کدام از آنها سطوح دسترسی مختلفی را اطلاق نماید .

همچنین برای بروزرسانی سایت و افزونه‌ها نیازی به طراح سایت و برنامه نویس نمی باشد و آپدیت و بروزرسانی به سادگی انجام می شود.

تا اینجا به بررسی برخی از مزایای طراحی سایت با وردپرس نیز پرداختیم .

سایت های وردپرسی که دارای مزایای زیادی می باشند قطعاً معایبی هم خواهند داشت که در زیر به آنها می پردازیم :

معایب طراحی سایت با وردپرس

۱. پلاگین بیشتر، سرعت سایت پایین‌تر

با توجه به اینکه افزونه ها می توانند امکانات زیادی را به سایت اضافه نمایند ولی استفاده ی همزمان از افزونه ها باعث می شود که سرعت سایت پایین بیاید و همین امر مشکلاتی را در عملکرد سایت به وجود خواهد آورد .

۲. به روزرسانی‌های مداوم

وردپرس به صورت دوره‌ای نسخه‌های جدید قالب‌ها و افزونه‌های خود را ارائه می‌دهد.

با به روزرسانی این امکانات، باید انتظار تغییر در ظاهر و عملکرد افزونه‌ها و قالب را داشت.

بنابراین برای بهبود وضعیت بعد از به روز رسانی نیاز به یک طراح سایت و برنامه نویس مجرب خواهید داشت تا در صورت بروز هرگونه مشکل، نسبت به عیب یابی آن اقدام و مشکلات بوجود آمده را رفع کند .

۳. استفاده بیش از حد از منابع

نصب تعداد زیادی از افزونه ها  در جهت بالابردن امکانات سایت وردپرسی باعث استفاده بیش از حد از منابع سرور شده و معمولا سایت نیاز به ارتقاء سرویس میزبانی نیز خواهد داشت.

در ابتدای مقاله به برخی از شرکت‌های معتبر ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، در سبد محصولات خود، سرویس هاست وردپرسی ارائه می‌کنند نیر اشاره شد و با درنظر گرفتن یک سرور مناسب برای سایت‌هایی با این پلتفرم تا حد زیادی مشکلات این چنینی را رفع شده اند .

نتیجه گیری :

با یک نگاه کلی می‌توان به این نتیجه رسید که وردپرس می‌تواند یک پلت فرم خوب برای طراحی سایت‌های فروشگاهی و شرکتی باشد و تمامی معایب آن به راحتی توسط یک تیم طراحی مجرب قابل رفع  و حل می‌باشد.

پس همچنان وردپرس می‌تواند یک انتخاب مناسب برای طراحی سایت نیز باشد .